Behandeling van angst

Hoe weet je of je Angst hebt?

Het kan zijn dat je zelf merkt dat je ergens mee zit of dat je problemen hebt. Maar het kan ook zijn dat je ouders of leraren op school dat merken. Vaak zal je dan eerst naar een huisarts of naar het sociale wijkteam in jouw buurt gaan. Als zij denken dat je misschien angst hebt word je doorgestuurd naar een psycholoog en/of een psychiater. Door gesprekken en door testjes onderzoeken zij waar je problemen vandaan komen en hoe je daarbij geholpen kan worden. Het kan zijn dat je problemen niet alleen door angst komen, maar ook door andere dingen. Je bent bijvoorbeeld ook snel verdrietig en somber of heel druk.

Gaat het over?

Dat is voor iedereen anders. Er zijn verschillende soorten angsten en de één gaat makkelijker over dan de andere. In sommige gevallen houd je last van je angst als je ouder wordt.

Behandeling

Als er beter bekend is wat je problemen zijn zal een psycholoog samen met jou en je ouders een goed plan maken om je beter te voelen. Het kan zijn dat je ook met een psychiater gaat praten. Dat is een dokter die bepaalt of je ook medicijnen nodig hebt om je beter te gaan voelen.

Behandeling kan op verschillende manieren:

Voor jezelf

Psycho-educatie en motivatie: Je leert wat je problemen precies zijn en hoe ze zijn ontstaan. Zo kan je er beter mee om gaan en krijg je meer zelfvertrouwen. Ook praat je over de voor- en nadelen van behandeling en over wat er gebeurt als je je gedrag verandert.

Gedragstherapie: Zelf kan je door middel van gedragstherapie leren omgaan met angst. Dat betekent dat je leert hoe je het beste kan doen in verschillende situaties. Gedragstherapie kan alleen of in een groep. Je moet dan opdrachten doen waarbij je leert wat je kan doen om je minder bang te voelen.

In het werkboek dat je kan krijgen (Denken + Doen = Durven van Susan M. Bogels) schrijven ze dit: In gedragstherapie leer je anders te denken. Waarom? Het hoort bij overdreven angst dat je vaak bang bent voor dingen die helemaal niet kunnen gebeuren. Je haalt je dan dingen in je hoofd die niet kloppen of bestaan, zoals spoken of bepaalde rampen. In de training leer je om je bange gedachten te onderzoeken. En als ze niet kloppen, vervang je ze door gedachten die je helpen je angst te overwinnen. Wat leer je nog meer? In plaats van de situatie uit de weg te gaan, kun je de situatie juist opzoeken. Zo kun je wennen aan je angst en kan je erachter komen of de ramp waar je bang voor bent wel echt gaat gebeuren. Dit doe je niet ineens, maar stapje voor stapje.

Medicijnen: Als therapie niet goed werkt kan het ook zijn dat je medicijnen krijgt. Deze medicijnen helpen je minder bang te voelen. Let op! Elk medicijn kan bij-effecten hebben. Dat betekent dat je juist van andere dingen last krijgt. Maar deze medicijnen worden niet zo vaak aan jonge mensen gegeven. Lees meer over medicijnen op Begrijp je medicijn.

Voor je ouders

Ook is het heel belangrijk dat je ouders goed weten wat er aan de hand is en hoe ze daar mee om kunnen gaan. Je ouders leren bijvoorbeeld hoe ze jou bij sommige dingen kunnen helpen.

Deel deze pagina via:
Reageren

Kunnen we dit artikel verbeteren? Ontbreekt het aan inhoud, of vond je niet precies wat je zocht?
Laat het ons weten.