Behandeling van dwang

Hoe weet je of je een dwangstoornis hebt?

Het kan zijn dat je zelf merkt dat je ergens mee zit of dat je problemen hebt. Maar het kan ook zijn dat je ouders of leraren op school dat merken. Vaak zal je dan eerst naar een huisarts gaan. Als deze denkt dat je een dwangstoornis hebt word je doorgestuurd naar iemand die veel over dwangstoornissen weet. Hij/ zij gaat met je praten en testjes doen om te kijken waar je problemen vandaan komen. En hoe ze je daarbij kunnen helpen.

Het komt best vaak voor dat je van andere dingen meer last hebt dan van je dwangstoornis. Je voelt je vaak verdrietig. Of je bent erg druk.

Gaat het over?

Er zijn weinig mensen met een dwangstoornis, waarbij de problemen helemaal weggaan. Maar bij ongeveer 6 op de 10 mensen helpt behandeling heel goed. Je hebt dan minder last van je problemen.

Behandeling

Behandeling kan op verschillende manieren:

Voor jezelf

Psycho-educatie
Je leert wat je problemen precies zijn en hoe deze zijn ontstaan. Zo kan je er beter mee om gaan. En krijg je meer zelfvertrouwen. Ook praat je over de voor- en nadelen van behandeling en over wat er gebeurt als je je gedrag probeert te veranderen.

(Cognitieve) Gedragstherapie
Een therapeut leert je om die vervelende gedachten en handelingen te stoppen. Door de dwanggedachten voel je je rot en de handelingen voer je uit om een naar gevoel kwijt te raken. De dwanghandelingen helpen vaak maar even en bovendien zijn er steeds meer handelingen nodig om het nare gevoel kwijt te raken. In de therapie leer je om met deze nare gedachten om te gaan zonder de dwanghandelingen uit te voeren. Je houdt net zo lang vol tot de angst of het rotgevoel voorbij is. Dit gaat stapje voor stapje.

Medicijnen
Het kan ook zijn dat je medicijnen krijgt. Ze werken vooral goed als je ook de dingen leert die hierboven staan uitgelegd. De dokter houdt altijd goed in de gaten hoe je op medicijnen reageert. Lees er meer over op Begrijp je medicijn.

Voor je ouders

Ook is het heel belangrijk dat je ouders goed weten wat er aan de hand is en hoe ze daar mee om kunnen gaan. Je ouders leren bijvoorbeeld hoe ze jou bij sommige dingen kunnen helpen.

Voor je omgeving

Denk ook even na of er nog andere mensen zijn - vrienden of een mentor - voor wie het goed is om te weten dat je een dwangstoornis hebt. Misschien kunnen zij je helpen.

Deel deze pagina via:
Reageren

Kunnen we dit artikel verbeteren? Ontbreekt het aan inhoud, of vond je niet precies wat je zocht?
Laat het ons weten.