Melatonine

Wordt gegeven bij: slaapproblemen

Bij welke klachten helpt melatonine?

  • Je kunt moeilijk in slaap komen.
  • Je bent nog helemaal niet slaperig als je naar bed wilt gaan, of als het bedtijd is.

Hoe helpt melatonine?

Melatonine wordt ook gewoon in je hersenen gemaakt.

Het helpt bij het in slaap vallen.

De melatonine die je inneemt, werkt net zoals de melatonine die in je hersenen wordt gemaakt.

Meestal een halfuur nadat je melatonine hebt ingenomen, word je rustiger, wat licht in je hoofd en val je makkelijker in slaap.

Hoe doet melatonine dat?

In je hersenen zit een soort klok.

Die klok regelt je dag- en nachtritme.

De klok regelt van alles, maar in slaap vallen is iets speciaals.

Melatonine 'helpt' de klok bij het in slaap vallen.

Als de klok en melatonine niet op tijd lopen, worden ze door licht en donker op de juiste tijd gezet.

Je kunt de klok ook in de war maken door heel actief te zijn als het tijd is om te slapen. Bijvoorbeeld door te gamen of te sporten.

Daarom helpt innemen van melatonine alleen:

  • Als je rustig genoeg bent.
  • Als je het licht uitdoet en de gordijnen dicht.
  • Als je melatonine inneemt op een normale bedtijd.

 

Let op: deze informatie vervangt de officiële bijsluiter niet. Lees de gebruiksvoorwaarden.
© Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Deel deze pagina via:
Reageren

Kunnen we dit artikel verbeteren? Ontbreekt het aan inhoud, of vond je niet precies wat je zocht?
Laat het ons weten.