Behandeling van depressie

Hoe weet je of je een depressie hebt?

Het kan zijn dat je zelf merkt dat je ergens mee zit of dat je problemen hebt. Maar het kan ook zijn dat je ouders of leraren op school dat merken. Vaak zal je dan eerst naar een huisarts of naar het sociale wijkteam in jouw buurt gaan. Als zij denken dat je misschien een depressie hebt word je doorgestuurd naar een psycholoog en/of een psychiater. Door gesprekken en door testjes onderzoeken zij waar je problemen vandaan komen en hoe je daarbij geholpen kan worden. Het kan zijn dat je problemen niet alleen door een depressie komen, maar ook door andere dingen. Je bent bijvoorbeeld ook snel boos of bang, of je bent heel prikkelbaar.

Gaat het over?

Een depressie gaat vaak wel weer over. Het kan wel zijn dat het soms in je leven weer terug komt. Het hangt er vaak ook vanaf of je er weinig of veel last van hebt gehad. Het kan zijn dat een depressie langer duurt bij jongeren dan bij ouderen. Snel hulp zoeken is heel belangrijk, zodat de depressie minder lang duurt. Ook is dan de kans op terugkeer van de depressie kleiner.

Behandeling

Als er beter bekend is wat je problemen zijn zal een psycholoog samen met jou en je ouders een goed plan maken om je beter te voelen. Het kan zijn dat je ook met een psychiater gaat praten. Dat is een dokter die bepaalt of je ook medicijnen nodig hebt om je beter te gaan voelen.

Behandeling kan op verschillende manieren:

Voor jezelf

Psycho-educatie
Je leert wat je problemen precies zijn en hoe ze zijn ontstaan. Zo kan je er beter mee om gaan en krijg je meer zelfvertrouwen. Ook praat je over de voor- en nadelen van behandeling.

Gedragstherapie
Zelf kan je door middel van gedragstherapie leren omgaan met een depressie. Dat betekent dat je leert hoe je het beste kan doen in verschillende situaties. Gedragstherapie kan alleen of in een groep. Je leert dan bijvoorbeeld hoe je minder kan piekeren en of wat je denkt wel klopt. Ook leer je hoe je meer aan positieve dingen kan denken. In gedragstherapie leer je anders te denken. Waarom? Het hoort bij een depressie dat je vaak piekert en alles somber ziet. Je haalt je dan dingen in je hoofd die er in het echt helemaal niet zijn, bijvoorbeeld dat je nergens goed in bent. In de training leer je om je sombere gedachten te onderzoeken. En als ze niet kloppen, vervang je ze door gedachten die veel positiever zijn.

Medicijnen
Wanneer je niet beter wordt van de behandeling kan een psychiater ook zeggen dat je medicijnen moet slikken. Maar dat gebeurt niet zo vaak bij mensen onder de 17 jaar. Door medicijnen kan je je beter gaan voelen. Maar niet bij iedereen helpen medicijnen. Sommige mensen gaan zich er juist slechter door voelen. Daarom houden ze je goed in de gaten en als het niet goed met je gaat kan je stoppen, een andere hoeveelheid krijgen of een ander medicijn. Lees meer over medicijnen op Begrijp je medicijn.

Voor je ouders

Familietherapie
Ook is het heel belangrijk dat je ouders goed weten wat er aan de hand is en hoe ze daar mee om kunnen gaan. Je ouders leren bijvoorbeeld hoe ze jou bij sommige dingen kunnen helpen.Het gezin of je omgeving kan je steunen bij je problemen, ze kunnen je een steuntje in de rug geven. Je hoeft het niet allemaal zelf te doen.

Wat kan je zelf doen?

Praktische dingen, zoals:

  • Lichamelijke beweging. je hoeft niet persé sporten, maar het is al goed om dagelijks een (kleine) wandeling te maken.
  • Het is beter om niet te drinken en/of te blowen.
  • Stel jezelf niet te grote doelen, want anders kan je jezelf teleurstellen.
  • Probeer een dag/nacht ritme te hebben, dat geeft structuur.
  • Probeer in contact te komen/blijven met anderen. Misschien via internet als dat makkelijker is.
  • Probeer iets leuks te gaan doen, pak je hobby op. Het kan je ook helpen om dit met anderen te doen.

Hoe maak je het bespreekbaar met je ouders en/of je vrienden?

Ook al wil je het met niemand delen en heb je het idee dat niemand je begrijpt, het is belangrijk dat je aan je omgeving laat weten hoe je je voelt. Zij kunnen je helpen om stapje voor stapje vooruit te komen. Je hoeft niet alleen te zijn.

Voor tips om minder last te hebben van je somberheid en online hulp kijk op Grip op je Dip. Of kijk eens op de website van PratenOnline.

Deel deze pagina via:
Reageren

Kunnen we dit artikel verbeteren? Ontbreekt het aan inhoud, of vond je niet precies wat je zocht?
Laat het ons weten.